IPOH – Gerakan politik yang dilakukan sebilangan Ahli Parlimen untuk menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilihat mempunyai agenda politik demi kepentingan peribadi.

Ahli Parlimen Tambun, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, beliau terkilan dengan tindakan rakan-rakan tersebut tatkala rakyat Malaysia terus menderita akibat pandemik Covid-19.

Menurut beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Chenderiang, perkara itu juga sekali gus menolak keutamaan pada sebarang usaha untuk mengurus dan menyelesaikan masalah yang lebih penting dihadapi negara ketika ini.

“Saya menyokong penuh kepimpinan kerajaan kini yang sentiasa menjaga kepentingan rakyat yang memerlukan pembelaan dalam berdepan situasi kritikal dan berpendapat ini bukan masanya untuk bertindak demi kepentingan diri sendiri.

“Rakyat ternyata muak dan bosan dengan senario politik negara.

“Lebih mengecewakan apabila ada dalam kalangan Ahli Parlimen terbabit, sanggup memperjudikan nasib rakyat demi kelangsungan karier politik mereka tanpa sedetik pun mendahulukan kesejahteraan negara, dalam menangani pandemik yang melanda,” ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Tegas beliau yang juga Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia, program vaksinasi Covid-19 yang berjalan ketika ini telah terbukti mencapai kepantasan rekod dengan purata 500,000 dos sehari.

Kata Ahmad Faizal, negara juga disifatkan berada pada landasan yang betul untuk memastikan semua rakyat menerima vaksin menjelang akhir Oktober.

“Kadar kemasukan pesakit ke hospital akan menurun apabila semakin ramai yang mendapat vaksin. Pengorbanan barisan hadapan yang bertugas tanpa henti juga perlu diberi perhatian dalam berdepan waktu yang sukar ini.

“Justeru itu, sebarang usaha untuk beberapa bulan mendatang adalah kritikal bagi memastikan negara terus dilindungi dari penularan pandemik Covid-19,” jelasnya.

Sehubungan itu kata beliau, sebarang langkah politik perlu diketepikan buat masa ini demi keselamatan rakyat dan negara.

“Untuk itu, saya memohon kepada semua rakan Ahli Parlimen untuk meneruskan khidmat usaha dengan menjalankan kewajipan dan tugas hakiki dalam bersama melindungi rakyat dan negara,” ujarnya.