IPOH - Purata kadar keciciran murid yang direkodkan tahun 2018 hingga 2021 bagi sekolah rendah di negeri Perak antara 0.03
peratus hingga 0.06 peratus.

Bagi sekolah menengah pula peratus keciciran murid adalah sekitar 0.7 hingga 0.9 peratus daripada jumlahkeseluruha n murid tahun tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Saidi Mohamad Daud berkata, peratus yang dinyatakan ini merangkumi murid di sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan melalui rekod Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM).

Menurut beliau, bagi peratusan kehadiran dan keciciran Sekolah Murid Orang Asli (SMOA) yang direkodkan pula adalah 0.85 peratus pada 2018, 2019 (0.72), 2020 (1.35) dan 2021 (0.82).

"Berdasarkan kajian Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), keciciran murid antaranya disebabkan kemiskinan, masalah keluarga, kesihatan, tidak berminat terhadap pelajaran dan disiplin.

"Masalah lain seperti berkahwin, tiada dokumen, masalah pengangkutan ke sekolah, cacat, takut pergi ke sekolah, bekerja dan meninggal dunia,' ujarnya.

Beliau berkata demikian menjawab soalan lisan Sandrea Ng (PH - Teja) pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak di sini hari ini.

Bagaimanapun katanya, tidak semua murid tercicir daripada mengikuti persekolahan KPM apabila sebahagian meneruskan pelajaran mereka di sekolah pondok, sekolah antarabangsa dan belajar di sekolah yang tidak berdaftar seperti madrasah.

Jelasnya, sebilangan kecil pula memilih ’Home Schooling’ atau mengikut keluarga berhijrah ke luar negara.