KUALA LUMPUR - Berita gembira buat para pengembara dan pekerja apabila kerajaan bersetuju membuka sepenuhnya jualan tiket bas dan penerbangan bagi inisiatif Perjalanan Lengkap Vaksin (VTL) antara Malaysia-Singapura.

Kebenaran jualan bagi laluan udara dan darat ini berkuat kuasa serta-merta mengikut kapasiti penuh bas dan penerbangan.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, penjualan tiket penerbangan akan dibuka dan berkuat kuasa serta-merta untuk perjalanan segera.

"Selain itu, kedua-dua negara juga sedang mengadakan perbincangan lanjut bagi memperluaskan laluan VTL Udara ke Pulau Pinang dan Kota Kinabalu.

"Untuk itu, Kementerian Pengangkutan (MOT) melalui Malaysia Airports Holdings Berhad sedang menyediakan fasiliti ujian saringan Covid-19 dan kemudahan-kemudahan berkaitan di lapangan terbang.

"Jika semuanya berjalan lancar perkara ini akan dilaksanakan dalam masa terdekat," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Mengenai VTL laluan darat, ujar beliau, jualan tiket bas akan disambung semula berkuat kuasa serta-merta tetapi hanya untuk perjalanan bermula 22 Februari dan seterusnya.

"Diharapkan inisiatif ini dapat memanfaatkan rakyat serta merancakkan sektor pelancongan dan terus memacu pertumbuhan ekonomi bagi kedua-dua negara.

"Pada masa sama, semua pihak diingatkan tidak leka mematuhi segala peraturan atau prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan," ujarnya.

habis