IPOH: Sistem parkir tanpa tunai atau cashless parking yang diperkenal di beberapa lokasi di bandar raya ini, bukan untuk merumitkan pengguna, tetapi mengikut perkembangan semasa.

Menolak dakwaan segelintir pihak yang menyifatkan sistem parkir itu hanya menyusahkan pengguna khususnya warga emas, Datuk Bandar Ipoh, Datuk Rumaizi Baharin berkata, perkara itu wajar dilihat secara menyeluruh.

Mengambil contoh bandar raya lain seperti Kuala Lumpur dan sebagainya, Rumaizi berkata ada kelompok warga emas yang lebih peka dan mahir menggunakan teknologi terkini.

"Suka atau tidak, di mana-mana bandar raya pun, perkara ini (cashless parking) sudah berlaku.

"Ada orang kata di Ipoh ini alasannya kata ramai orang tua, tapi saya lihat di Kuala Lumpur warga emasnya boleh saja guna teknologi digital ini," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Majlis Perasmian Program Transformasi Wanita Digital, di sini pada Khamis.

Hadir sama, Presiden Kelab Wanita Ikon Malaysia (KWIM), Datuk Normaziah Shiekh Mohamed dan Ahli Majlis, Puteri Holijah Muhamad Rali.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas rungutan serta keluhan orang ramai yang bimbang dengan pelaksanaan sistem tersebut di Pasar Ayam dan Pusat Transformasi Bandar (UTC) di sini, bermula 1 Oktober.

Dalam pada itu, Rumaizi menambah pelaksanaan sistem itu Oktober ini adalah sebagai tempoh percubaan terlebih dahulu.

Katanya lagi, pihaknya akan memperhalusi dan menilai maklum balas selepas tempoh tiga bulan yang bermula Oktober hingga Disember tahun ini.

"Kita buat percubaan dahulu untuk tiga bulan. Harapan kita dengan percubaan ini kalau berjaya dan tiada masalah, ia boleh diperluas ke kawasan lain di sini.

"Ini (teknologi) tuntutan dunia, pergi mana-mana negara memang banyak guna sistem tanpa tunai. Di China misalnya, duit kertas pun sudah tidak digunakan," katanya lagi.

Sementara itu, ketika ditanya pemberita mengapa dua lokasi itu dipilih untuk percubaan sistem tersebut, Rumaizi berkata kerana ia merupakan kawasan tumpuan ramai.

"Lokasi ini menjadi tumpuan untuk pelancong, ia membabitkan orang tempatan dan luar. Daripada segi statistik ia memang sesuai.

"Zaman orang pakai kertas dan sebagainya, akan datang ia akan berubah, kalau tidak dipraktikkan sekarang maka kita akan ketinggalan," katanya lagi.

Sebelum ini Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) mengumumkan di facebook rasminya bahawa sistem cashless parking akan bermula pada 1 Oktober ini, di UTC dan Pasar Ayam.

Bagaimanapun, keputusan itu menimbulkan pelbagai reaksi dan mempertikaikan kewajaran sistem itu, yang dikatakan akan menyusahkan pengguna khususnya warga emas yang kurang arif menggunakan teknologi terkini.

Ia susulan, kedua-dua lokasi tersebut kerap dikunjungi oleh warga emas atas pelbagai urusan harian termasuk pembelian barang basah.