IPOH: "Itu pendapat peribadi (kritikan netizen) awak nak marah atau tidak tapi ia berlaku dalam industri sejak dulu lagi"

Demikian penjelasan daripada penyanyi dan komposer terkenal, Datuk M Nasir berhubung isu lagu Tiara yang diolah dan dinyanyikan semula oleh penyanyi dari Indonesia, Raffa Affar sehingga menerima kecaman hebat netizen.

M Nasir yang juga pencipta sepenuhnya lagu tersebut menegaskan beliau tidak memandang perkara itu dari sudut negatif.

"Tiada masalah (nyanyikan semula lagu-lagu Malaysia), sebab kita pun ada buat begitu.

"Trend sekarang, zaman media sosial berbeza sedikit penerimaannya dan lain halwa telinga," katanya yang popular menerusi lagu Mustika, Keroncong Untuk Ana dan Tanya Sama Itu Hud Hud.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menandatangani MoU di antara MBI bersama MACP, di Bangunan MBI, di sini pada Selasa.

Ditanya sama ada perubahan susunan muzik lagu itu sedikit sebanyak merosakkan lagu berkenaan, M Nasir ada pendapat tersendiri.

"Itu ya sedikitlah (rosakkan lagu) tapi ia tetap akan berlaku, kita tidak boleh kawal perkara itu.

"Kita kalau hendak buat sesuatu (untuk kawal) memang boleh tapi saya fikir dalam keadaan sekarang tidak perlulah," katanya lagi.

Terdahulu media melaporkan, nyanyian semula sebuah lagu balada rock malar segar, Tiara dendangan asal kumpulan era 1980–an, Kris kini menjadi perdebatan peminat dalam laman sosial.

Semua itu susulan cara dendangan seorang penyanyi popular dari Indonesia, Raffa Affar yang dikatakan telah merosakkan melodi dan keaslian lagu berkenaan.

Menerusi satu klip video dari seberang yang tular ketika ini menyaksikan penyanyi yang pernah mencipta fenomena dengan lagu tular, Cinta Sampai Mati itu menyanyikan kembali lagu Tiara dalam sebuah program hiburan rancangan siaran langsung.

Orang ramai terutamanya peminat dari Malaysia menganggap penyanyi muda itu tidak layak untuk menyanyikan kembali lagu berstatus ‘legenda’ ciptaan Datuk M Nasir itu.