GOPENG: Penemuan kubur lama British dekat Kampung Lalang di sini, menjadi bukti penting bahawa suatu masa dahulu Kota Bharu pernah menjadi pusat pentadbiran daerah Kinta, sebelum dipindahkan ke Batu Gajah.

Kota Bharu merujuk kepada pekan kecil di negeri ini, yang terletak tujuh kilometer dari Gopeng.

Difahamkan terdapat hanya sebuah kubur di situ, dan keadaannya terbiar tanpa penjagaan, malah sudah dipenuhi dengan semak dan belukar sehingga melitupi kawasan tersebut.

Tidak mustahil jika masih ramai yang tidak tahu tentang kewujudan kubur bersalib di kawasan laluan Kota Bharu, Gopeng dan Malim Nawar ini, kecuali bagi penduduk setempat atau orang lama di situ.

Menurut Naib Pengerusi Persatuan Kumpulan Sejarah Malaya (MHGSoc), Nor Hisham Zulkiflee, ia merupakan kubur seorang pegawai British, H.Forker ESQ yang bertugas sebagai ahli penyiasat galian British di Kampar.

Forker berperanan sebagai pegawai bagi mencari hasil bumi di sini khususnya bijih timah.

Selain itu, antara sebab utama mengapa pusat pentadbiran dipindahkan ke Batu Gajah adalah kerana Kota Bharu diserang wabak malaria pada 1884.

Nor Hisham berkata, kunjungannya bersama-sama Pengerusi MHGSoc, Shaharom Ahmad ke lokasi bersejarah mendapati Forker meninggal dunia pada 13 Ogos 1884.

Tidak diketahui punca sebenar kematiannya, namun ada mengatakan dia mati kerana membunuh diri. Bagaimanapun menurut Nor Hisham, pihaknya masih mencari fakta yang lebih sahih.

"Mengikut sumber dari pengkaji sejarah N.A Halim, kita dapat tahu ada kubur lama di situ. Menariknya hanya ada satu kubur di situ dan keadaan di Kota Bharu sekarang sudah tidak ramai penduduk, lengang.

"Sebolehnya kita mahu kubur itu mendapat perhatian daripada Jabatan Warisan dan sebagainya untuk pemuliharaan, sebab ia mengukuhkan bukti bahawa dahulunya di Kota Bharu adalah pusat pentadbiran bagi daerah Kinta dari 1880 hingga 1884.

"Selepas pembunuhan J.W.W Birch, British mewujudkan pusat pentadbiran di Pengkalan Pegoh tetapi hanya setahun, kemudian berpindah ke Kota Bharu pada 1880.

"Kepentingan Kota Bharu ketika itu adalah British mengawal aktiviti perlombongan di Kinta khususnya Gopeng, sebab itu ada jalan pertama dan terbaik yang dibina dari Kota Bharu ke Gopeng," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Uniknya batu nisan kubur tersebut didapati sama seperti kubur J.W.W Birch di Kampung Gajah.

Jelasnya lagi, sewaktu zaman kegemilangan pekan kecil itu, ramai pegawai British dan orang Eropah menetap di kawasan berkenaan, memandangkan perlombongan bijih timah yang rancak berjalan.

Namun katanya, situasi kini berubah sama sekali dan lebih menyedihkan tidak banyak pembangunan yang wujud di Kota Bharu, malah boleh dikatakan sebagai pekan mati.

"Kalau kita pergi ke situ (Kota Bharu) sekarang, memang tiada apa-apa kesan berkaitan aktiviti perlombongan suatu masa dahulu.

"Sebelum ini kita tidak ada bukti, yang ada cuma stesen keretapi. Bila adanya kubur ini, kita dapat buktikan bahawa Kota Bharu ini penting untuk British ketika itu," katanya lagi.

Ketika mengulas lanjut mengenai kepentingan pemuliharaan kubur berkenaan, beliau berpendapat ia bukanlah untuk mengagungkan kehadiran penjajah British tetapi lebih kepada bukti sejarah.

"Bukanlah kita mahu agungkan penjajah tetapi ia merupakan warisan setempat. Kota Bharu pernah jadi pusat penempatan dan bandar besar, banyak cerita lisan pada tahun 50-an khususnya dari komik Datuk Lat.

"Perkara ini sudah dimaklumkan kepada Jabatan Warisan untuk turun padang ke situ tetapi belum dapat sebarang maklum balas.

"Tetapi kita berharap ada sesuatu boleh dilakukan sekali gus boleh dijadikan tarikan pelancongan di masa akan datang," katanya lagi.