IPOH- Pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri Perak, Dato’ Saarani Mohamad menyucapkan tahniah kepada Datuk Seri Ismail Sabri atas pelantikan sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-9.

Menurut Saarani Proses pelantikan Perdana Menteri dijalankan secara tertib dengan mengambil kira pandangan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu serta suara Ahli-Ahli Parlimen.

“Perlantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin AlMustafa Billah Shah mencerminkan kebijaksanaan Seri Paduka Baginda dalam menangani krisis politik supaya tidak terus berlarutan.

“BN Perak yakin dengan ketokohan dan pengalaman beliau untuk mengembalikan kestabilan politik sekaligus membawa tumpuan semua pihak dalam usaha memerangi pandemik COVID-19 yang menjejaskan kehidupan rakyat.

“Kami menyeru semua pihak untuk bermuhasabah dan mengambil teladan daripada penzahiran harapan Seri Paduka Baginda supaya semua pihak menghentikan polemik politik serta mengetepikan perbezaan bagi memastikan kemashalatan dan kesihatan rakyat sentiasa menjadi keutamaan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam pada itu, Saarani turut merakamkan penghargaan kepada Pengerusi BN, Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang berlapang dada untuk bersetuju menamakan Dato’ Seri Ismail sebagai calon Perdana Menteri yang dinamakan oleh BN.