KUALA LUMPUR - Setiap pengunjung yang hendak bercuti ke Pulau Langkawi mulai esok perlu menjalani ujian pengesanan Covid-19 sebelum memulakan perjalanan masing-masing.

Perkara itu diputuskan kerajaan untuk mewajibkan orang ramai yang datang dari luar pulau peranginan itu sebagai langkah pencegahan.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, ujian pengesanan itu akan dilakukan ke atas individu dewasa berusia 18 tahun ke atas serta remaja dan kanak-kanak berusia 7 hingga 17 tahun.

"Bagi kanak-kanak berusia 6 tahun dan ke bawah, hanya saringan gejala akan dilakukan mengambil kira keupayaan mereka untuk mengeluarkan saliva (air liur).

"Kanak-kanak ini mesti bersama ibu bapa atau penjaga yang telah lengkap vaksinasi, bukan kes positif atau kontak rapat kepada kes positif dan hendaklah mematuhi SOP ditetapkan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari.

Untuk itu, ujian pengesanan Covid-19 yang dijalankan di lapangan terbang dan terminal feri terlibat akan dipantau dan disahkan oleh anggota kesihatan bertugas.

Hanya mereka yang didapati negatif dibenarkan untuk meneruskan perjalanan.

Manakala individu yang didapati positif Covid-19 tidak dibenarkan untuk meneruskan perjalanan dan akan diuruskan sebagaimana SOP pengurusan kes positif dan kontak rapat sedia ada.

Sebelum ini, Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nancy Shukri berkata, saringan Covid-19 tidak diwajibkan kepada semua pelancong yang akan mengunjungi pulau itu.

Bagaimanapun Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengesyorkan supaya  mewajibkan ujian saringan Covid-19 di pintu masuk ke Langkawi sebagai langkah mengelak penularan.